Vaccinatie hond

Welkom » Ziektepreventie » Vaccinatie » Vaccinatie hond

Voor Nederland is het advies dat bij de hond, ongeacht de levenswijze, de vaccinatie en/of bescherming tegen parvovirose, hondenziekte, besmettelijke leverziekte en leptospirose (ziekte van Weil) in orde is.

Nederland is een waterrijk land waardoor ratten, die drager zijn van leptospirose (ziekte van Weil), in onze streek meer voor komen dan in de drogere landen om ons heen. Zodoende lopen honden in Nederland meer risico besmet te raken met leptospirose. Omdat ook de mens via een besmette hond de ziekte van Weil kan oplopen is het belangrijk om te zorgen dat de vaccinatie tegen leptospirose bij je hond altijd in orde is.

Bij vaccinatie worden dit soort flacons gebruikt, ze bevatten één dosis.
Verschillende vaccins voor honden en katten.

Ziektes waartegen honden gevaccineerd worden

Meer informatie over de genoemde ziektes waartegen honden algemeen worden gevaccineerd is onder de volgende links te lezen:

Aanvullende vaccinaties

Daarnaast kunnen honden nog aanvullend tegen andere besmettelijke ziektes gevaccineerd worden, dit is wel afhankelijk van de levenswijze van je hond.

Een voorbeeld is de vaccinatie tegen kennelhoest (besmettelijke hondenhoest). Voor honden die intensief contact met veel andere honden hebben is het advies om tegen kennelhoest te vaccineren. Dat geldt bijvoorbeeld als je hond naar de hondenschool of pension gaat. In deze situaties stelt de hondenschool of pension de aanvullende vaccinatie vaak ook verplicht.

Ook de vaccinatie tegen rabiës (hondsdolheid) is een aanvullende vaccinatie, die alleen gegeven wordt wanneer honden naar het buitenland reizen. Voor de meeste landen is deze vaccinatie 3 jaar geldig.

Meer informatie over de genoemde ziektes is onder de volgende links te lezen:

Honden kunnen daarnaast ook nog gevaccineerd worden tegen andere ziektes, maar deze vaccins worden niet zo frequent gegeven. Een voorbeeld is tegen herpes bij teven die van een nestje pups gaan bevallen. Honden kunnen ook tegen de ziekte van lyme worden gevaccineerd, maar over het nut daarvan bestaat discussie. Meer hierover lees je op de pagina over de ziekte van lyme.

Honden die naar risicogebieden op vakantie gaan kunnen tegen babesia en leishmania gevaccineerd worden. Deze vaccins zijn vrij duur, momenteel in Nederland niet meer beschikbaar en er zijn betere alternatieven waarmee infectie voorkomen kan worden. Zie voor meer informatie onze pagina over babesiose en leishmania.

Vaccinatieschema

Pups worden op de leeftijd van 6, 9 en 12 weken gevaccineerd. Waarom pups in de eerste levensmaanden drie prikken dienen te krijgen leggen we uit op onze pagina over de maternale immuniteit.

De laatste puppyvaccinatie wordt op de leeftijd van 12 maanden gegeven. Wij hebben deze laatste prik in de meeste gevallen vervroegd naar de leeftijd van 6 maanden. Waarom ons dit beter lijkt leggen we eveneens uit op de pagina waar we de maternale immuniteit bij pups bespreken.

De vaccinatie tegen rabiës (hondsdolheid) kan vanaf de leeftijd van 12 weken gegeven worden en voor de meeste landen is deze 3 jaar geldig.

Volwassen honden worden jaarlijks tegen leptospirose en eventueel ook tegen kennelhoest gevaccineerd. Om de 3 jaar wordt eveneens de vaccinatie tegen hondenziekte, besmettelijke leverziekte en parvo herhaald, dit wordt dan ook wel de grote cocktail genoemd.

Alle informatie vind je in dit handige schema hieronder.

Vaccinatieadvies voor optimale bescherming van je hond

Populatie-immuniteit

Wanneer veel honden gevaccineerd zijn levert dat een grote populatie-immuniteit op. Alle honden die gevaccineerd zijn voorkomen namelijk dat een eventuele besmetting overgedragen zou kunnen worden naar niet-gevaccineerde honden, zo raakt ook indirect deze groep dieren beschermd. Hiervoor is het wel nodig dat voldoende honden gevaccineerd zijn. Momenteel worden in Nederland ongeveer 50% van de honden gevaccineerd. Het streven is dat dit percentage minimaal rond 75% zou komen te liggen omdat dit de gehele hondenpopulatie beter zou beschermen.

Op de website van Imgur is een kort filmpje te zien waar het effect van populatie-immuniteit wordt uitgelegd. De gele stippen stellen de gevaccineerde dieren voor en de lichtblauwe stippen zijn de gevoelige, niet-gevaccineerde dieren. Deze gevoelige dieren kunnen een infectie (= rode lijnen) verspreiden. Je ziet dat dit veel minder en trager gebeurt wanneer een groot deel van de populatie gevaccineerd is.

Veelgestelde vragen

Hoe lang geeft de vaccinatie bescherming?

Voor parvovirose, hondenziekte, besmettelijke leverziekte en rabiës wordt een minimale beschermingsduur van 3 jaar gegarandeerd. De bescherming tegen leptospirose en kennelhoest is maximaal 12 maanden aanwezig.

Is de jaarlijkse vaccinatie wel nodig?

Een terechte vraag die we geregeld gesteld krijgen is of hervaccinatie wel nodig is? In de praktijk blijkt de bescherming tegen parvovirose, hondenziekte en besmettelijke leverziekte inderdaad langer dan 3 jaar aanwezig te zijn. Het is geen uitzondering als de bescherming soms wel 6 tot 8 jaar na vaccinatie voldoende blijft. We snappen daardoor heel goed dat hondeneigenaren de beslissing willen nemen om te stoppen met hervaccinatie.

Ons advies is echter om niet blind te stoppen met de hervaccinatie en in dit geval over te gaan op het titeren. Met een titertest meet je namelijk de bescherming en kun je op een goed gegronde basis beslissen om de hervaccinatie van je hond over te slaan. Uitgebreide uitleg over de titertest is na te lezen op onze website.

Bedenk daarnaast dat het jaarlijkse bezoek van de dierenarts meer is dan alleen een vaccinatie. Tijdens hetzelfde consult vindt ook het jaarlijkse gezondheidsonderzoek van jouw hond, kat of konijn plaats. Hoe eerder gezondheidsproblemen worden ontdekt, hoe gemakkelijker deze behandeld kunnen worden. De jaarlijkse vaccinatie is dus absoluut meer dan een prik. Meer informatie hierover lees je bij de jaarlijkse controle.

Kan de vaccinatie bijwerkingen geven?

Soms ontstaat op de plaats van de injectie een klein bultje, dat is niets ernstigs en verdwijnt vanzelf binnen 2 tot 3 weken. Zeer zelden treedt na vaccinatie een allergische reactie op. We spreken op een andere pagina binnen onze website uitgebreid over de mogelijke bijwerkingen na vaccinatie.