Titeren honden

Welkom » Diensten » Titeren honden

Wat is titeren? En waarom?

Met titeren wordt de hoeveelheid antistoffen tegen verschillende soorten ziektes in het bloed gemeten. Dit is zowel bij de hond als bij de kat mogelijk en kan als alternatief voor de hervaccinatie gebruikt worden. De vaccinatie tegen parvo, hondenziekte, besmettelijke leverziekte en kattenziekte beschermt volgens de bijsluiter namelijk minimaal 3 jaar, maar in de praktijk blijkt dat bij veel honden en katten langer te zijn, soms wel tot 8 jaar.

Een titertest kan in een laboratorium uitgevoerd worden, maar er bestaan ook sneltesten die in een praktijk inzetbaar zijn. Die testen zijn de laatste jaren in populariteit toegenomen, want vaak is daarmee tijdens het jaarlijks onderzoek meteen een uitslag bekend. Zo kan besloten worden om pas te vaccineren wanneer volgens de titertest te weinig bescherming aanwezig is.

Situaties waarin wij de titertest bij honden gebruiken

Bij de preventie van ziektes blijven wij als basis de vaccinatie gebruiken. De vaccinatie van honden en katten, zoals we die ook tegenwoordig kennen, bestaat al vele decennia. Met succes, want de ziektes waartegen we onze honden en katten vaccineren zien we tegenwoordig veel minder. De vaccinatie heeft dus zijn nut bewezen. Wel is de vaccinatiegraad onder honden en katten nog steeds altijd erg laag. In Nederland wordt 55% van de honden gevaccineerd, bij katten is dat 25% en bij konijnen zelfs maar 16%. Bij katten zien we de gevolgen daarvan door de regionale uitbraken van kattenziekte die vrijwel jaarlijks in Nederland voor komen. Vaccinatie vinden we daarom erg belangrijk om alle honden, katten en konijnen gezond te houden.

Maar we zijn wel blij dat er zoiets als titeren bestaat. Want titeren vormt een hele mooie aanvulling op de vaccinatie:

• als alternatief voor eigenaren die anders zouden besluiten hun dier helemaal niet meer te laten vaccineren
  • om te controleren of de vaccinatie is aangeslagen, zogenoemde ‘non-responders’ kunnen namelijk bestaan
  • als alternatief voor honden en katten die bekend zijn met een allergische reactie op vaccins
Met de test van VacciCheck kunnen we titeren.
De titertest VacciCheck voor honden.

Wil je de bescherming bij jouw hond laten meten door de titer te laten bepalen? Dan gaat onze voorkeur er naaruit om de titer door een extern laboratorium te laten bepalen en geen gebruik te maken van een titersneltest. De bepaling in een laboratorium is namelijk toch nog net iets betrouwbaarder.

Onze visie over de titertest

Wil je graag meer weten over de titertest en waarom wij deze niet standaard als alternatief voor de vaccinatie gebruiken? Bezoek dan de pagina ‘De titertest voor honden. Alles wat je moet weten.

De jaarlijkse vaccinatie, is dat eigenlijk wel nodig?

Veel eigenaren van een hond, kat of konijn staan er niet bij stil dat het jaarlijkse oproepje van de dierenarts meer is dan alleen een vaccinatie. Tijdens hetzelfde consult vindt namelijk ook het jaarlijkse gezondheidsonderzoek van jouw hond, kat of konijn plaats. Hoe eerder gezondheidsproblemen worden ontdekt, hoe gemakkelijker deze behandeld kunnen worden. Zo gebeurt het geregeld dat we bij de jaarlijkse controle een oorontsteking bij een hond zien die de eigenaar (nog) niet heeft opgemerkt.

Het jaarlijkse gezondheidsonderzoek is ook een gelegenheid waarbij de dierenarts je persoonlijke tips en adviezen kan geven. Bijvoorbeeld voor een hond of kat die in een jaar tijd in gewicht aangekomen blijkt te zijn kan het advies gegeven worden om minder eten of meer beweging te geven. Zo wordt overgewicht en bijbehorende gezondheidsproblemen bij jouw hond, kat of konijn voorkomen.

Door het jaarlijks onderzoek kunnen toekomstige gezondheidsproblemen en eventuele dure rekeningen zoveel mogelijk voorkomen worden. En die jaarlijkse prik, ook belangrijk natuurlijk, maar dat is dan eigenlijk maar een bijkomstigheid.

De jaarlijkse vaccinatie is dus absoluut meer dan een prik. Dus mocht je besluiten om je hond of kat niet jaarlijks te laten vaccineren en je ziet het ook niet zitten om in plaats daarvan je huisdier te laten titeren? Laat dan wel je viervoeter elk jaar even onderzoeken door een dierenarts.